Powiatowy Urząd Pracy w Suchej Beskidzkiej prosi o cykliczne zapoznawanie się z poniższymi komunikatami dotyczącymi udzielonego w ramach Tarczy Antykryzysowej wsparcia (pożyczki i dofinansowania)

 
INTERPRETACJE PODATKOWE DOTYCZĄCE TARCZY ANTYKRYZYSOWEJ
  1. Wyjaśnienia MF z dnia 10 czerwca 2020r. w sprawie skutków podatkowych < POBIERZ>
  2. Wyjaśnienia MF z dnia 21 stycznia 2021r. w sprawie skutków podatkowych <POBIERZ> 

DOFINANSOWANIA 

Planowany termin kolejnego naboru (ciągłego) - koniec lipca 2020r.
  1. WNIOSKI ZŁOŻONE W FORMIE PAPIEROWEJ - PUP w Suchej Beskidzkiej prosi po wypłaceniu wynagrodzeń dla pracowników za dany miesiąc o comiesięczne składanie załącznika nr 2 do wniosku (kalkulator) - dotyczy wniosku o udzielenie dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych składek na ubezpieczenie społeczne. Wskazane dokumenty należy złożyć w wersji papierowej wraz z pismem przewodnim jakiej firmy dotyczą i za jaki okres do skrzynki podawczej w tut. PUP. 
Załącznik nr 2 do wniosku dla przedsiębiorców <TUTAJ>
Załącznik nr 2 do wniosku dla NGO <TUTAJ>
 
  1. WNIOSKI ZŁOŻONE ELEKTRONICZNIE - PUP w Suchej Beskidzkiej prosi po wypłaceniu wynagrodzeń dla pracowników za dany miesiąc o comiesięczne składanie załącznika nr 2 do wniosku (kalkulator) - dotyczy wniosku o udzielenie dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych składek na ubezpieczenie społeczne.
Załącznik nr 2 do wniosku dla przedsiębiorców <TUTAJ>
Załącznik nr 2 do wniosku dla NGO <TUTAJ>

Wskazane dokumenty należy złożyć przez portal praca.gov.pl. Należy wejść w kontekst osoby prywatnej następnie przejść do zakładki sprawy dodać nowy dokument wybrać pismo do urzędu (PSZ PU) i sporządzić pismo w treści podać informację jakiej firmy dotyczą dokumenty i za jaki miesiąc zapisać i dodać załączniki. 
 
  1. PUP w Suchej Beskidzkiej przypomina o konieczności rozliczenia się z otrzymanego wsparcia. W tym celu załączony został FORMULARZ ROZLICZENIOWY do dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne w ramach art. 15zzb* (dot. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw - TUTAJ) / 15zze* (dot. organizacji pozarządowych oraz m. in.  kościelnych osób prawnych, klubów sportowych - TUTAJ), który należy złóżyć, wraz z dokumentami potwierdzającymi zawarte w nim dane, do tut. urzędu w terminie 30 dni po upływie okresu dofinansowania. 
  2. W związku z wejściem w życie art. 23 ustawy z dnia 28 października 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z przeciwdziałaniem sytuacjom kryzysowym związanym z wystąpieniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 2112), którego ust. 1 i ust. 3 stanowią, że naruszenie przez przedsiębiorcę ograniczeń, nakazów i zakazów w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej ustanowionych w związku z wystąpieniem stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 46a i art. 46b pkt 1-6 i 8-12 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz.U. z 2020 r. poz. 1845 i 2112), stanowi podstawę odmowy udzielenia pomocy publicznej, w szczególności wsparcia finansowego udzielanego na podstawie art. 2a ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 1842 i 2112).
  3. Przedsiębiorca ubiegający się o udzielenie pomocy publicznej w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na obszarze, na którym ogłoszono stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii, obowiązany jest złożyć oświadczenie, że nie naruszył ograniczeń, nakazów i zakazów, o których mowa w ust. 4. Oświadczenie jest składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń i znajduje się <TUTAJ>.
 
TARCZA4 - zmiany:

Dofinasowania do kosztów prowadzenia działalności gospodarczej:
  1. okres brany pod uwagę do obliczenia spadku obrotów może zaczynać się po dniu 31 grudnia 2019 r., zamiast po 1 stycznia 2020 r. Zmiana umożliwia przedsiębiorcom wybranie całego stycznia do uwzględniania spadku obrotów,
  2. nabory wniosków nie ulegają zakończeniu z upływem 14-dniowego terminu, lecz przekształcają się w nabory ciągłe i będą trwały do czasu ogłoszenia ich zakończenia przez dyrektora urzędu pracy,
  3. wnioski o dofinansowanie będą składane do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy, a nie jak dotychczas – miejsca prowadzenia działalności gospodarcze,
  4. środki pochodzące z tej formy pomocy nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjnej – będą wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego,
  5. w ramach tej formy pomocy, nie ma konieczności składania ponownie wniosków, jeśli wpłynęły one do urzędów przed wejściem w życie ustawy o dopłatach (…); nie są też potrzebne żadne aneksy do zawartych już umów,
 
Dofinasowanie do kosztów wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne pracowników:
  1. okres brany pod uwagę do obliczenia spadku obrotów może zaczynać się po dniu 31 grudnia 2019 r., zamiast po 1 stycznia 2020 r. Zmiana umożliwia przedsiębiorcom wybranie całego stycznia do uwzględniania spadku obrotów,
  2. nabory wniosków nie ulegają zakończeniu z upływem 14-dniowego terminu, lecz przekształcają się w nabory ciągłe i trwają do czasu ogłoszenia ich zakończenia przez dyrektora urzędu pracy,
  3. aby umożliwić spełnienie warunku utrzymania zatrudnienia w przypadku rozwiązania umowy o pracę przez pracownika lub rozwiązanie z nim umowy na podstawie art. 52 Kodeksu Pracy, wprowadzono możliwość zastąpienia tego pracownika innym pracownikiem. Nowy pracownik zostanie objęty umową o dofinansowanie w miejsce dotychczasowego pracownika. O zmianie pracownika objętego dofinansowaniem przedsiębiorca jest zobowiązany powiadomić urząd pracy,
  4. przedsiębiorca nie będzie składał comiesięcznych oświadczeń; przedsiębiorca będzie zobowiązany do poinformowania urzędu pracy w formie oświadczenia o każdej zamianie danych dotyczących zatrudnionych pracowników objętych dofinansowaniem oraz w zakresie ich wynagrodzenia w terminie 7 dni roboczych,
  5. wnioski o dofinansowanie będą składane do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy, a nie jak dotychczas – siedzibę lub miejsca wykonywania pracy przez pracownika,
  6. środki pochodzące z tej formy pomocy nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjnej, z wyjątkiem egzekucji prowadzonej na rzecz osób, na których wynagrodzenia i należne od tych wynagrodzeń składki na ubezpieczenia społeczne to dofinansowanie zostało przekazane – będą wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego,
  7. w ramach tej formy pomocy, nie ma konieczności składania ponownie wniosków, jeśli wpłynęły one do urzędów przed wejściem w życie ustawy o dopłatach (…); nie są też potrzebne żadne aneksy do zawartych już umów.
 
Dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników kościelnej osoby prawnej oraz jej jednostki organizacyjnej:
  1. przewidziano analogiczne, jak przy art. 15zze, wsparcie polegające na dofinansowaniu części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek,
  2. instrument przysługuje kościelnej osobie prawnej i jej jednostce organizacyjnej działającej na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania,
  3. dofinansowanie przysługuje na okres 3 miesięcy w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumę 70% wynagrodzeń poszczególnych pracowników objętych wnioskiem o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak nie więcej niż 70% kwoty minimalnego wynagrodzenia, powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy.
 
Dofinansowanie wynagrodzeń oraz składek ze środków Funduszu Pracy dla organizacji pozarządowych:
  1. zmiana sposobu wyliczania spadku przychodów z działalności statutowej. Do kwoty przychodów nie wlicza się darowizn (zarówno rzeczowych jak i finansowych) otrzymanych w związku z realizacją działań w zakresie przeciwdziałania COVID-19,
  2. nabory wniosków nie ulegają zakończeniu z upływem 14-dniowego terminu, lecz przekształcają się w nabory ciągłe i będą trwały do czasu ogłoszenia ich zakończenia przez dyrektora urzędu pracy,
  3. rezygnacja z konieczności co miesięcznego składania oświadczeń o zatrudnianiu w danym miesiącu pracowników objętych umową oraz kosztach ich wynagrodzeń i należnych od tych wynagrodzeń składek. W zamian zobowiązuje się Wnioskodawcę do po-informowania PUP o każdej zmianie danych wpływających na wysokość wypłacanego dofinansowania,
  4. aby umożliwić spełnienie warunku utrzymania zatrudnienia w przypadku rozwiązania umowy o pracę przez pracownika lub rozwiązanie z nim umowy na podstawie art. 52 Kodeksu Pracy, wprowadzono możliwość zastąpienia tego pracownika innym pracownikiem. Nowy pracownik zostanie objęty umową o dofinansowanie w miejsce dotychczasowego pracownika. O zmianie pracownika objętego dofinansowaniem przedsiębiorca jest zobowiązany powiadomić urząd pracy,
  5. środki pochodzące z tej formy pomocy nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjnej – są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego. 
 
POŻYCZKI 
 
  1. Komunikat o AUTOMATYCZNYM UMORZENIU POŻYCZKI <TUTAJ>.
  2. Mikroprzedsiębiorca, który nie zatrudnia żadnego pracownika także może ubiegać się o pożyczkę.
  3. Pożyczkobiorcy, którzy do wniosku nie załączyli Formularza informacji przedstawianjego przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 - będą w terminie późniejszym poproszeni o jego uzupełnienie. Wzór Formularza można pobrać <TUTAJ>
  4. Ustawa z dnia 14 maja 2020r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2  (Dz.U. poz. 875) wprowadziła zmiany w  zasadach udzielania pożyczki dla mikroprzedsiębiorcy na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej (art. 15 zzd ustawy  z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374 z późn.zm.). Zmianie uległa data, przed którą mikroprzedsiębiorca ubiegający się o pożyczkę powinien prowadzić działalność gospodarczą, z 1 marca 2020r. na 1 kwietnia 2020r. Oznacza to, że o pożyczkę na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej może ubiegać się mikroprzedsiębiorca, który prowadził działalność gospodarczą przed dniem 01 kwietnia 2020r. Powyższa zmiana obowiązuje od dnia 16 maja 2020r.
  5. W związku z wejściem w życie art. 23 ustawy z dnia 28 października 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z przeciwdziałaniem sytuacjom kryzysowym związanym z wystąpieniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 2112), którego ust. 1 i ust. 3 stanowią, że naruszenie przez przedsiębiorcę ograniczeń, nakazów i zakazów w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej ustanowionych w związku z wystąpieniem stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 46a i art. 46b pkt 1-6 i 8-12 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz.U. z 2020 r. poz. 1845 i 2112), stanowi podstawę odmowy udzielenia pomocy publicznej, w szczególności wsparcia finansowego udzielanego na podstawie art. 2a ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 1842 i 2112).
  6. Przedsiębiorca ubiegający się o udzielenie pomocy publicznej w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na obszarze, na którym ogłoszono stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii, obowiązany jest złożyć oświadczenie, że nie naruszył ograniczeń, nakazów i zakazów, o których mowa w ust. 5. Oświadczenie jest składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń i znajduje się <TUTAJ>.
 
TARCZA4 - zmiany:

Niskooprocentowana pożyczka dla mikroprzedsiębiorców:
  • pożyczkobiorcy nie będą musieli składać wniosków o umorzenie pożyczki; umorzenie będzie następowało z urzędu na podstawie informacji w CEIDG/KRS, jeśli przedsiębiorca spełni warunek umorzenia tzn. będzie prowadził działalność gospodarczą przez 3 miesiące od dnia udzielenia pożyczki. Rozwiązanie dotyczy wszystkich pożyczek, także tych już udzielonych.
  • środki pochodzące z pożyczki nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjnej – są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego.
  • wnioski o pożyczkę będą składane do urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę mikroprzedsiębiorcy, a nie jak dotychczas – miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
  • nie ma konieczności składania ponownie wniosków o pożyczkę, jeśli wpłynęły one do urzędów przed wejściem w życie ustawy o dopłatach (…); nie są też potrzebne żadne aneksy do zawartych już umów o pożyczkę.
Niskooprocentowana pożyczka dla organizacji pozarządowych:
  • pożyczka ta ma umożliwić organizacjom pozarządowym i podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, którzy prowadzili działalność gospodarczą lub statutową przed dniem 1 kwietnia 2020 r., pokrycie bieżących kosztów prowadzenia tej działalności.
  • pożyczka będzie udzielana ze środków Funduszu Pracy do wysokości do 5 tys. zł, ale nie więcej niż 10% przychodów za ubiegły rok, zaś jej oprocentowanie będzie stałe i będzie wynosiło w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli, przyjmowanych przez Na-rodowy Bank Polski.
  • rozpoczęcie spłaty pożyczki będzie następowało po trzymiesięcznym okresie karencji, okres spłaty pożyczki nie może być dłuższy niż 12 miesięcy.
  • pożyczka wraz z odsetkami będzie podlegała umorzeniu pod warunkiem, że organizacja pozarządowa i podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przez okres 3 miesięcy od dnia jej udzielenia będą prowadził działalność gospodarczą lub statutową. Środki z pożyczki nie podlegają egzekucji.
 
Załączniki
Kalkulator DEFS (xlsx, 101 KB)
NGO kalkulator (xlsx, 102 KB)
Formularz_rozliczeniowy_do_art_15zzb_15zze_15zze2_17.07.2020.pdf (pdf, 186 KB)
Formularz_rozliczeniowy_do_art_15zzb_15zze_15zze2_17.07.2020.docx (docx, 57 KB)
Wyjaśnienia MF z 10 czerwca 2020.pdf (pdf, 191 KB)
Pismo z Departamentu Podatków Dochodowych z dnia 21 stycznia 2021 r..pdf (pdf, 217 KB)